Weer terug aan het werk!


De vakantie is al weer een aantal weken voorbij. De kinderen zijn weer naar school en de meesten van ons zijn weer aan het werk. Voor de huisvrouwen en huismannen is het werk uiteraard nooit gestopt, sterker nog, voor hen was het werk tijdens de weken van de vakantie zelfs nog zwaarder...

Voor diegenen die weer zijn begonnen met hun dagelijkse repeterende werkzaamheden, zoals het werken met je toetsenbord, het gebruik van de muis, het tillen van patiënten, het bukken bij het aantrekken van steunkousen en ga zo maar door…, hebben wij enkele tips om lichamelijke klachten te voorkomen.


Huishoudelijk werk

  1. Zorg voor voldoende afwisseling tussen de taken. Begin bijvoorbeeld met het stofzuigen van de benedenverdieping, ga vervolgens eerst verder met een andere taak, om vervolgens pas de volgende verdieping te stofzuigen. Op die manier wordt er meer afgewisseld tussen de verschillende spiergroepen en krijgt de verschillende spiergroepen dus ook meer rust om te herstellen. Zo wordt de kans op overbelasting aanzienlijk kleiner.

 

  1. Zorg dat je je lichaam zoveel mogelijk symmetrisch belast. Gebruik bijvoorbeeld de squat techniek bij het bukken en tillen, verdeel hierbij zoveel mogelijk het gewicht over twee voeten, houdt de rug recht, en vermijd draaien van de romp (Figuur 1).

                                                                                           Figuur 1

Werken in de zorg

  1. Het is algemeen bekend dat de werkdruk in de zorg erg hoog is. Om die reden gaat de belangrijkste tip voor de zorg over het pauzegedrag. Wij weten dat er in de zorg weinig reguliere pauzes worden genomen. Vervolgens wordt er dus nog nauwelijks gepauzeerd. Onze tip luidt dan ook: wanneer je kans ziet om buiten de reguliere pauzes toch even een moment voor jezelf te vinden, maak daar dan gebruik van. Je hoeft je niet te schamen dat dit buiten de reguliere pauze om gebeurt zolang je hierover goed communiceert met collega’s en elkaar niet te kort doet als gevolg van je eigen pauze.

 

  1. Ga werken met de Carechair. De Carechair (Figuur 2) is een hulpmiddel waar je misschien al van hebt gehoord of misschien al eens mee hebt gewerkt. Zo niet, dan loont het zeer de moeite om dit eens te ontdekken, want het is een fantastisch hulpmiddel om de werkbelasting aanzienlijk te verlagen tijdens het aantrekken van steunkousen bij cliënten. Het is eigenlijk een kartonnen doos welke in een handomdraai wordt omgetoverd tot een kruk waarop je ideaal kunt zitten om vervolgens de steunkousen aan te trekken. Kijk maar eens op www.carechair.nl voor meer informatie.


                                                                                                             Figuur 2


Bureauwerk

  1. Zorg ervoor dat de werkplek goed staat ingesteld. Voor een richtlijn voor het instellen van je werkplek kun je hier klikken.
  2. Zorg er vervolgens ook voor dat je beter op je werkgedrag let. Hiermee bedoelen we o.a.:
  • Goed de stoel aanschuiven aan je bureau.
  • Goed met de billen achter in de stoel zitten.
  • Maak gebruik van de steun die de rugleuning biedt. Je hebt hem niet voor niets. 
  • Voeten zoveel mogelijk op de grond voor je of op de eventuele voetensteun.
  • Gebruik de flexibele stand van de stoel wanneer je niet met de computer werkt. Op die manier beweeg je meer tijdens bijvoorbeeld overleggen en telefoneren (zorg er wel voor dat de veer goed op jouw gewicht staat ingesteld).
  • Hou de schouders laag! En hoofd recht op de romp.


Tot slot!


Pauzegedrag
Het is niet alleen belangrijk alle aspecten van je werk zo gezond mogelijk uit te voeren. Het is ook erg belangrijk om op tijd te pauzeren. Tijdens het werk bouw je spierspanning op die je ook af en toe weer moet kunnen loslaten. Hoe meer klachten je hebt hoe belangrijker het is om met pauzeren overbelasting te voorkomen. 

Er zijn drie soorten pauzes

1.       De lunch-, koffie- of theepauze. Deze pauzes duren iets langer. Je kan even weg van je werkplek en iets eten of drinken. Soms is het mogelijk even te wandelen binnen het gebouw of op straat. Deze pauzes geven veel gelegenheid tot afwisseling van houding of beweging.

2.       De “looppauze” is een pauze waarin je even opstaat of juist gaat zitten, afhankelijk van je werkhouding. Deze pauze duurt maar een paar minuten maar geeft wel de gelegenheid om van houding te wisselen. Hierdoor wordt vooral statische belasting, zoals zittend of staand werk, doorbroken.

3.       De “micropauze” is een hele korte pauze waarbij je op je werkplek blijft. Je verandert niet van houding maar laat vooral de handen, armen en schouders even bewegen en ontspannen. Door regelmatig micropauzes te houden zorg je ervoor dat de doorbloeding van de nek, schouders, armen en handen goed blijft.

 

LEO
In het algemeen is de richtlijn dat je pauzeert als je lichamelijke of geestelijke signalen krijgt van vermoeidheid of fysieke belasting. LEO laat zich zien: het Lichamelijk Ervaren van Ongemak. Hieronder vallen een vermoeid gevoel in bepaalde spiergroepen, een algeheel vermoeid gevoel of pijn. Voordat je pijn krijgt heeft het lichaam vaak al meerdere signalen zoals vermoeidheid of tinteling gegeven. Deze signalen worden soms genegeerd of niet gevoeld. Als je de signalen wel voelt, probeer er dan naar te handelen en naar aanleiding van deze signalen te pauzeren.

Als je geen LEO voelt kan je de volgende richtlijnen gebruiken:

  • Iedere 15 minuten een micropauze
  • Ieder half uur even opstaan.
  • Iedere 2 uur 10 minuten pauze.

 

Mochten er reeds klachten zijn of kom je er met deze algemene adviezen niet uit, dan ben je bij ons bij het juiste adres. Wij zijn o.a. gespecialiseerd in arbeidsgerelateerde klachten en kunnen tevens bij je werkplek langskomen om specifiek jouw houding te bekijken tijdens je werkzaamheden om vervolgens daarop een advies of behandeling te geven.

Merk je dat je hele afdeling met klachten rondloopt dan komen we graag een werkplekvoorlichting geven. Vraag ons gerust naar verdere informatie.


Ken je misschien iemand met fysieke klachten die wij van dienst kunnen zijn?
Vertel ze dan over ons.

Wij helpen je graag!

Voel, Doe, Leer en beweeg werk wijzer!

 

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Typ hier jouw bericht:


Naam*
E-mailadres*
Je bericht*
Vul de code in*
Captcha
Velden met een * zijn verplicht!