Buikspieren

Laten we maar eens beginnen met een onderwerp waar iedereen wel wat over te zeggen heeft: buikspieren!

De een heeft ze wel en de ander bijna niet….

Bij de een zijn ze zichtbaar en bij de meeste niet :-)

De een laat zijn leven beheersen door zijn buik en de ander interesseert het weer helemaal niet.

Bij de een veroorzaakt zwakke buikspieren een pijnlijke rug, bij de ander veroorzaakt te gespannen buikspieren een ademhalingsprobleem.

 

Belangrijk om te weten: Buikspieren omvatten het gehele buikgebied. Ze zitten onder vast aan het schaambeen en bekken en boven hechten ze vast aan de ribben.

Je hebt bovenste buikspieren ( upper abs.) onderbuikspieren  ( lower abs. Of dwarse buikspieren) en de schuine buikspieren (Obliques).

 

Voor de stabiliteit in je bekken en rug heb je vooral kracht in de onderste buikspieren nodig. Uit wetenschappelijk onderzoek weten we dat de onder buikspieren samen werken met de lage rugspieren (multifidus). Samen zorgen deze spieren voor een stevig spiercorset om je bekken en lage rug heen. 

Echter de meeste mensen trainen hun bovenbuikspieren als ze zelf buikspiertraining gaan doen….Dit zijn dan de bekende sit ups. Teveel kracht in de bovenbuikspieren zorgt ervoor dat je je romp gaat buigen,  door de verkorting van de spieren trek je jezelf krom… 

   

 

Wil je je onderbuik trainen dan zijn dat de oefeningen waarbij je je benen gebruikt. 

 *Houdt de onderbuik ingetrokken terwijl je je benen beweegt

 

Onze ervaring is dat de meeste mensen hun onderbuikspieren zeer slecht kunnen vinden. Daarom leren we je eerst hoe je je onderbuikspieren moet aanspannen. Vandaar uit leer je je onderbuikspieren aan te spannen tijdens een beweging.

In het begin is het dus vooral coördinatief oefenen. Als je dit eenmaal door hebt zul je merken dat de kracht snel toeneemt en dat je buikspieren je rug weer gaan ondersteunen. 

 

oefening: houd je onderbuik ingetrokken terwijl je je been beweegt.

Tip om je onderbuik te leren aanspannen: Ga op je rug liggen en adem rustig naar je buik.

Als je dit een tijdje hebt gedaan ga je op de uitademing je onderbuik mee naar binnen trekken.

 

Lastig? Wij helpen je graag!


Doe, Voel, Leer en beweegwijzer!

 

 

Herkenbaar? Hoe train jij je buikspieren? Wat vind je lastig? Heb je vragen?

Laat je bericht hieronder achter. 

 

 

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Typ hier jouw bericht:


Naam*
E-mailadres*
Je bericht*
Velden met een * zijn verplicht!