Buikspieren na de bevalling


Bij een zwangere vrouw rekken de buikspieren op. Er komt in de rechte buikspieren ruimte zodat de buik naar voren en in de breedte kan groeien. Dit noemen we een rectus diastase.

Na de bevalling is deze diastase niet zomaar weg. Daar gaat tijd overheen en die tijd is voor elke vrouw anders. Houdt 6 weken tot 6 maanden voor een natuurlijk herstel.
 

Je kunt bij jezelf de diastase voelen (dit geldt voor elke bevallen vrouw).
Je gaat op je rug liggen en duwt je vingers hoog in je buik (net voordat de ribben beginnen, zoals je op het plaatje ziet zit de buikspier hoog vast aan je ribben). Dan til je je hoofd op en beweeg ja al duwend je vingers naar beneden en van links naar rechts.
Net na je bevalling kan de diastase 2-4cm zijn. Langzaam moet deze ruimte kleiner worden tot hij zo goed als gesloten is (0,5cm mag).

Het kan zijn dat de diastase niet helemaal sluit, tot 1,5 cm ruimte is niet heel erg, maar je kunt het dmv de juiste spiertraining meestal nog beter laten sluiten. En soms kan het er ook gewoon mooier uitzien als de diastase beter gesloten is.

 


Dit is een voorbeeld van een (flinke!)diastase. Bij deze dame zie je een duidelijke ‘tuut’ op de buik. Ze ligt hier op de rug en ze spant haar rechte buikspier aan waardoor de diastase zichtbaar wordt.
 

6 tips om een diastase te voorkomen

1. Het belangrijkste bij een diastase (en dus de eerste weken na je bevalling) is dat je de spanning op de bovenbuikspieren zoveel mogelijk voorkomt. Bijvoorbeeld: je kunt het beste uit bed komen door op je zij te draaien en tot zit te komen. 
2. 
Wacht zolang mogelijk met het trainen van de bovenbuikspieren (sit ups... zie blog over buikspieren) 
3. Zet je adem niet vast tijdens opstaan, bukken en tillen.
4. Blaas uit als je opstaat, bukt of tilt. Hiermee verminder je de buikdruk en heb je minder spanning op de buik en bekkenbodem.
5. Start je training/herstel op door eerst je binnenste bekkenspieren (bekkenbodem en onderbuikspieren) te versterken. Daarna volgen de schuine buikspieren.
6. Zorg dat je binnenste bekkenspieren in conditie en 
sterk zijn voordat je weer gaat sporten.

Heb je vragen of ken je iemand met fysieke klachten die wij van dienst kunnen zijn? vertel ze dan over ons!
 

Wij helpen je graag!

 

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Typ hier jouw bericht:


Naam*
E-mailadres*
Je bericht*
Velden met een * zijn verplicht!