5 tips om te (gaan) oefenen

 

Je kent het wel, je bent druk met van alles en voor je het weet lig je ’s avonds in bed en denk je  “Oja, ik had nog moeten oefenen…” Morgen dan maar, Oh nee dat kan niet want dan heb ik een drukke dag. Dan de dag daarna, dat zou wel moeten lukken… En voor je het weet is de week voorbij en heb je niks gedaan.

Of je gaat fanatiek aan de slag en wilt elke dag gaan oefenen maar na een week merk je dat het maar 2x gelukt is. Je hebt jezelf teleurgesteld en stopt er maar helemaal mee….

Of je had een prima oefenritme en komt terug van vakantie en het oefenen lukt ineens niet meer.

Niets menselijker als bovenstaande voorbeelden. Dagelijks horen wij van onze patiënten hoe lastig het is om te oefenen. En ja dat is het ook! Daarom helpen we je ook graag op weg.

5 tips om je te helpen te gaan oefenen (en het vol te houden…)

TIP 1 Je oefent niet voor mij maar voor jezelf! Jij hebt  klachten en wilt daar van af…

TIP 2 Stel een haalbaar aantal oefenmomenten in. Vaak verzand oefenen in teveel enthousiasme. Je wilt teveel en als het dan niet lukt geef je op. DUS wat is er wel haalbaar. Hoe vaak in de week is haalbaar om te oefenen. Ik heb liever dat je 3x heel goed oefent dan dat je je voorneemt elke dag te oefenen en er dan gefrustreerd mee stopt. Of dat je een paar keer ff snel tussendoor oefent waardoor je eigenlijk de verkeerde spieren traint ....

TIP 3 Kijk goed naar het moment waarop jij het beste kunt oefenen. Als dat moment namelijk voorbij is gaat het oefenen je vaak niet meer lukken. Als blijkt dat je het beste kunt oefenen in de ochtend en je doet dat niet, dan zal het je de rest van de dag vaak niet meer gaan lukken. DUS wat is voor JOU een handig moment om je oefeningen te doen.

TIP 4 Zorg dat je een vast ritme krijgt. Maak concreet wanneer je gaat oefenen. Welke dagen en op welk tijdstip. Help jezelf herinneren door het in je agenda te zetten. Stel een herinnering in op je telefoon. Als je eenmaal begonnen bent en je hebt je ritme te pakken dan gaat het meestal gewoon vanzelf. Dus zorg dat je een vast ritme krijgt.

TIP 5 Zorg dat je een doel hebt. Waarvoor oefen je? Wil je weer kunnen hardlopen, wil je een dag weg zonder pijn, wil je weer 5km kunnen wandelen. Ga zo maar door. Iedereen heeft wel een eigen doel waarvoor hij aan het oefenen is. Als je dat doel voor ogen houdt is oefenen opeens helemaal niet zo moeilijk meer! Dus wat is jouw doel. Wat wil je weer kunnen? Waar doe je het voor?

Heb je vragen over je houding mail ons dan of plaats je vraag hieronder.

 
Ken je iemand in je omgeving (of heb jezelf klachten) met nek/schouder of rugklachten attendeer ze dan op onze praktijk.

 
Wij helpen je graag!

 

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Typ hier jouw bericht:


Naam*
E-mailadres*
Je bericht*
Vul de code in*
Captcha
Velden met een * zijn verplicht!