De zithouding en rugpijn op kantoor

08-12-2015 - Ingmar Rietdijk

 

Lage en hoge rugklachten worden in veel gevallen mede veroorzaakt of in stand gehouden door overbelasting tijdens langdurig zitten. Tegenwoordig weten we dat zitten altijd belastend is, zelfs als je een hele goede stoel hebt die goed is ingesteld en waar je goed op zit, blijft dit erg belastend voor de rug, met op termijn een stijve en/of pijnlijke rug. Vandaar dat men in de arbo-wereld liever niet meer spreek van een “Goede” maar liever van een “Gunstige” instelling van de stoel en een gunstige zithouding. Hiermee probeert met duidelijk te maken dat een (dure) stoel met de meest uitgebreide instellingsmogelijkheden, niet vanzelfsprekend betekend dat je goed kunt zitten zonder last van je rug te krijgen. Er komt meer bij kijken dan dat.

 

Waar moet je dan op letten om de kans op rugpijn te verminderen tijdens het zitten op kantoor?

Uiteraard scheelt het wel als je een stoel hebt met veel instellingsmogelijkheden. Het is dan wel zaak dat je weet hoe je de stoel moet instellen (via onderstaande kun je de handleiding hiervoor downloaden). Als je dan je stoel (en uiteraard de overige onderdelen van de werkplek) goed hebt ingesteld, is het ook belangrijk dat je ook goed op die stoel zit.


NB: soms is het helaas zo dat een stoel met veel instellingsmogelijkheden toch niet helemaal geschikt is voor jou. Als dit leidt tot rugklachten is het wellicht een idee om een stoel aan te schaffen die specifiek voor jou geschikt is. Hiervoor kun je het beste naar een speciaalzaak voor bureaustoelen gaan.


Gunstig zitten op een stoel op kantoor houdt in dat je met je billen helemaal achter in de stoel gaat zitten, de rug rechtop en goed leunt tegen de rugleuning en de stoel. Zorg ervoor dat je de stoel goed aanschuift aan het bureau. Hou de voeten zoveel mogelijk recht voor je op de grond.

Verder is het belangrijk dat je veel afwisselt van zithouding en niet te lang achtereen blijft zitten. Om meer af te wisselen tijdens het zitten kun je de zogenaamde ‘free-flow stand’ gebruiken waarover de meeste bureaustoelen beschikken. Wanneer je de hendel van de free-flow stand inschakelt komt de stoel los te staan en kan van voren naar achteren bewegen. Met een draaiknop aan de zijkant of onderkant van de stoel kun je vervolgens de veer instellen op jouw gewicht. Extra tip hierbij is om de free-flow stand te gebruiken tijdens overleg met collega’s of tijdens het telefoneren. Wanneer je met je computer werkt, staat de rugleuning weer vast in de stand van circa 90 graden, zoals vermeld in de handleiding.

 

Tot slot

Tot slot is het heel belangrijk dat je niet te lang achtereen blijft zitten. Het advies hierbij is niet langer dan 30 minuten. Neem dan een korte pauze door bijvoorbeeld even op te staan en wat te drinken te halen.

Klik hier voor een handleiding voor de instelling van de computerwerkplek en advies voor het pauzegedrag om overbelasting te voorkomen. 

 

Ken je iemand in je omgeving (of heb je zelf klachten) van nek/schouder of rugklachten attendeer ze dan op onze praktijk.
 

Wij helpen je graag!


 

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Typ hier jouw bericht:


Naam*
E-mailadres*
Je bericht*
Velden met een * zijn verplicht!