10 tips voor een fysiek topjaar!


Laatst was het groot in het nieuws: veel vrouwen houden lang klachten van hun bekken, lage rug of buik (dit laatste moet bekkenbodem zijn, dat weet ik bijna zeker, maar ik denk dat de betreffende journalist niet weet waar dat zit en er maar buik van heeft gemaakt….) na de bevalling.

Dat merken wij hier ook in de praktijk. Maar hoe komt dat nou?

Ik heb daar wel een mening over.

Er is een groep vrouwen die gewoonweg pech hebben. Die hebben een zware bevalling gehad, of tijdens de zwangerschap al veel klachten gehad en moeten daar echt langer van herstellen dan andere vrouwen.

Maar er is ook een groep vrouwen die zichzelf wegcijfert na de bevalling… Die hebben het zo druk gekregen en moeten zo wennen aan hun nieuwe leven als moeder dat ze zichzelf een beetje vergeten. En dan voelen ze die rug of dat bekken wel af en toe, maar er moet ook weer gewerkt gaan worden. Langzaam sluipen de klachten er wat verder in en ze worden een beetje erger. Daarom doen ze bepaalde activiteiten gewoon even niet (zoals sporten, of naar een therapeut gaan) want dan wordt het vast vanzelf wel minder. Maar ja ondertussen wordt het lichaam minder sterk, het gaat zich aanpassen aan de klachten waardoor je anders gaat bewegen….en zo creëer je weer nieuwe klachten…… Tot je na een (of 2.3.4 etc) jaar denkt: ik moet er toch maar eens wat aan gaan doen….

En dan kom je bij ons en denk je: Dat had ik veel eerder moeten doen!

Hoe vaak we dat wel niet horen. Was ik maar eerder gekomen….hier leer ik hoe ik zelf mijn klachten aan kan pakken.

Wil je aan je klachten gaan werken of heb je vragen, neem dan contact met ons op.

Wil je toch nog even zelf proberen om een oplossing te vinden dan heb ik hier alvast 10 tips voor je op een rijtje gezet om van 2016 een fysiek  topjaar te maken.

10 tips voor een fysiek topjaar!
 

  1. Doe wat aan je klachten! Blijf er niet mee rondlopen. (ja, sorry. Ik moest het toch nog een keer benoemen :-))
  2. Let op je houding. Zit je goed? Sta je goed?
  3. Blijf in balans. Neem op tijd je rust.
  4. Adem vanuit je buik.
  5. Ontspan, neem korte pauzes overdag.
  6. Train je spieren.
  7. Werk aan je conditie. (nee, dat gaat niet vanzelf…)
  8. Rek de spieren die te kort zijn.
  9. Beweeg de gewrichten die te stijf zijn.
  10. Vraag advies (bijvoorbeeld) aan ons. Er zijn veel klachten waar we je mee kunnen helpen.

 

Ken je iemand in je omgeving (of heb je zelf klachten) van nek/schouder of rugklachten attendeer ze dan op onze praktijk. 
 

Wij helpen je graag!

 

 



​

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Typ hier jouw bericht:


Naam*
E-mailadres*
Je bericht*
Velden met een * zijn verplicht!