Klussen zonder klachten?

11-04-2016 - Blogs - Ingmar Rietdijk


Momenteel zijn mijn vrouw en ik, met name in de weekenden, druk in de weer om ons nieuwe (tijdelijke) huis klaar te maken om erin te kunnen trekken. Dat betekent, muren, kozijnen en trappen verven, vloeren leggen, luxaflex en gordijnen ophangen, traphekjes plaatsen enz…. en dan moet het verhuizen zelf nog beginnen!! Pffff….
 

Je kunt je voorstellen dat je hierbij behoorlijk wat belasting te verduren krijgt. En dan is het ook nog eens belasting waar je in het dagelijks leven over het algemeen nauwelijks mee te maken krijgt.


Gelukkig weet ik als oefentherapeut maar al te goed dat overbelasting bij dit soort avonturen op de loer ligt. 
Dit alles betekent niet dat ik geheel zonder spierpijn alles heb kunnen doen, maar ik heb het in ieder geval overleefd zonder mezelf te overbelasten. Dit zelfde kon ik helaas niet zeggen van mijn vrouw. Zij kon na het eerste weekend vloeren leggen niet meer op of om van de spierpijn in de benen en de onderrug. Gelukkig was zij er aan het einde van de werkweek weer zo goed als bovenop, om vervolgens weer volop aan de slag te kunnen J. Het leggen van de rest van de vloeren heeft ze maar aan mij overgelaten en zich gericht op meer verscheidenen andere klussen, om de belasting zo wat beter te verdelen.


Dus wat kan ik bieden aan advies in het kader van preventie voor je gaat verhuizen? Inzicht in het belang van een goede werkhouding, veel afwisseling van taken, voldoende rust voor herstel en het hebben van een goede conditie!
 

  1. Zorg dat je conditioneel fit bent. Dit betekend gemiddeld 3x in de week 30 minuten lang je hartslag aanzienlijk verhogen. Denk hierbij aan stevig wandelen, hardlopen, fietsen of roeien.  
  2. Zorg voor een goede planning van de taken. Begin bijvoorbeeld niet eerst met het verven van alle ruimtes om vervolgens aan eens stuk door alle vloeren te leggen. Verf eerst de kamer en leg daarna de vloer. Vervolgens doe je de 2e kamer. Enzovoorts. (ik hoor regelmatig dat mensen rugpijn hebben gekregen nadat ze dit soort taken te veel achter elkaar hadden gedaan, zonder dat ze dit gewend zijn.)
  3. Zorg dat je ruim de tijd inplant om je taken over een aantal weken te kunnen verdelen, en niet alles op het laatste moment hoeft. Zo heb je meer tijd om tussendoor te herstellen van eventuele spierpijn.
  4. Werk zoveel mogelijk met zijn tweeën of meer, zodat je taken onderling kunt afwisselen.
  5. Kijk in onze vorige blogs naar tips over bukken en tillen, zodat je de rug op een gunstigere manier kunt belasten. Doe je dit namelijk systematisch verkeerd, dan is de kans op rugpijn veel groter.

 

Fijn dat we vast wat geoefend zijn voor de volgende verhuizing over acht maanden, wanneer ons nieuwbouw huis af is! Oeffff……

Ken je iemand in je omgeving (of heb je zelf klachten) van nek/schouder of rug/bekkenklachten attendeer ze dan op onze praktijk (en ons gratis Ebook!).

Wij helpen je graag! 


Voel, doe, leer en beweeg wijzer!

Vriendelijke groeten,

Ingmar, Yildiz en Danielle

Beweegwijzer Oefentherapie

 

 

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Typ hier jouw bericht:


Naam*
E-mailadres*
Je bericht*
Velden met een * zijn verplicht!