Tips om beter te kunnen slapen


Lekker slapen, het blijft voor veel mensen een groot probleem. Uit onderzoek van de Universiteit van Amsterdam is gebleken dat 32% van de Nederlanders een slaapprobleem heeft. Daarvan lijdt een kwart aan slapeloosheid.
 

Ik belicht daarom graag de theoretische kant van slecht slapen.
Herken je jezelf in onderstaande verhaal maak dan een afspraak, dan kunnen we er samen voor zorgen dat je weer lekker gaat slapen.


Chronische slapeloosheid komt bij 9-12% van de mensen voor. Slapeloosheid wordt echter niet bij iedereen gediagnosticeerd. De schatting is dat 30-40% van de mensen een chronisch slaapprobleem heeft. Dat is dus behoorlijk veel.
Omdat er onvoldoende bekend is wat je kunt doen aan slaapproblemen, krijgt een zeer groot gedeelte van de slechte slapers nu slaapmedicatie.


Slapeloosheid betekent dat je te weinig slaapt of dat de kwaliteit van je slaap niet voldoende is. 
Kenmerken van slapeloosheid zijn:
 

  • Moeite met inslapen
  • Regelmatig wakker worden uit de slaap
  • Moeite om ’s nachts weer in te slapen na het wakker worden
  • Vroeg wakker worden en dan niet meer kunnen slapen
  • Niet voldoende uitgerust zijn na de slaap
  • Overmatige slaperigheid en moeheid overdag


Oorzaken van slapeloosheid


Lichamelijke klachten kunnen de slaap belemmeren, zoals pijn of plasdrang. Vaak is slapeloosheid echter het gevolg van spanningen of acute stress. Door aanhoudende drukte overdag verwerk je gebeurtenissen vaak pas in bed. Aanhoudende gedachten ontnemen je de rust die nodig is om te kunnen slapen.
 
Instandhoudende factoren
Als slapeloosheid langer voortduurt, ontstaat een negatieve cirkel. Door oververmoeidheid overdag, functioneer je minder goed overdag. Je bent sneller geïrriteerd en voelt mogelijk ook verdriet en boosheid. Spanningen lopen hierdoor verder op. De slapeloosheid blijft zo voortduren en je komt in een vicieuze cirkel terecht die je niet meer zelf kunt doorbreken.



Wat zijn de gevolgen voor je gezondheid?
 

Op korte termijn kun je door slapeloosheid de volgende klachten ervaren:
 

  • Sneller geïrriteerd en prikkelbaar
  • Sneller emotioneel
  • Vermoeidheid
  • Concentratie- en geheugenproblemen
  • Neerslachtigheid
  • Darmklachten
  • Hoofdpijn
  • Pijnlijke spieren door verhoogde spierspanning

Op langere termijn heeft slapeloosheid grote gevolgen voor de gezondheid. 
 

  • Verhoogd risico op verkeer- en werkgerelateerde ongevallen
  • Verhoogde kans op totstandkoming of handhaving van een depressie
  • Verminderde werking van het immuunsysteem
  • Verhoogde kans op overgewicht of diabetes mellitus
  • Verminderde kwaliteit van leven


Een goede nachtrust is dus net zo belangrijk voor je gezondheid als goede voeding en voldoende lichaamsbeweging.

Herken jij je in bovenstaande? Wil je graag aan je slaapproblemen werken? 
Neem dan contact met ons op. Er is veel dat je zelf kunt doen om straks weer heerlijk te slapen en fit te ontwaken...

 

Ken je iemand in je omgeving (of heb je zelf klachten) van nek/schouder of rug/bekkenklachten attendeer ze dan op onze praktijk (en ons gratis Ebook!).


Wij helpen je graag! 
 

Voel, doe, leer en beweeg wijzer!


Vriendelijke groeten,
 

Yildiz, Ingmar, Danielle en Esmeralda

Beweegwijzer Oefentherapie
 

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Typ hier jouw bericht:


Naam*
E-mailadres*
Je bericht*
Velden met een * zijn verplicht!