Nekklachten en Stress

22-11-2016 - Ingmar Rietdijk

Veel mensen hebben last van nek- schouderklachten, al dan niet gecombineerd met hoofdpijnklachten. Deze klachten komen vaak voort uit een ongunstig houding en bewegingspatroon. Denk hierbij aan een gebogen houding van de bovenrug, waarbij de schouders naar voren komen te staan en het hoofd voor de romp. Hierdoor neemt de spanning in de nek- schouderspieren aanzienlijk toe. Of wanneer men ongemerkt en onnodig vaak de schouders optrekt en opgetrokken houdt. Ook zo’n bekend probleem.

Daarnaast speelt echter stress in veel gevallen ook een belangrijke rol. Stress beïnvloed (verhoogd) in grote mate de spierspanning in alle spieren in het lijf. Wanneer je veel stress hebt is het dan ook logisch dat je als eerste klachten krijgt op de plekken waar je het zwakst bent. In het geval dat je moeite hebt met het volhouden van een betere houding van de bovenrug, hoofd en de schouders, dan kun je ervanuit gaan dat je als eerste klachten in de nek- schouderspieren gaat ervaren. De klachten kunnen zich uiteraard net zo goed in de onderrug manifesteren. Wanneer je bijvoorbeeld een holle onderrug hebt, zwakke onderbuikspieren en wellicht ook nog veel moet zitten tijdens je werk, of zwaar moet tillen, is de kans op lage rugpijn groter in combinatie met stress.

Het is dus altijd goed om je af te vragen of jij misschien ook teveel stress hebt, in plaats van alleen te kijken naar je houding- en bewegingsgewoonten. Hoe ontdek je stress bij jezelf? Veel mensen zijn zich nauwelijks bewust van stress en gaan er al gauw aan voorbij. Daarom meer over hoe je het herkent en wat je er aan kunt doen. 


Hieronder een aantal kenmerken van stress

Let op, je hoeft niet al deze symtomen te hebben als je stress hebt!

Lichamelijk

  • Vermoeidheid.
  • Moeite met slapen.
  • Spierpijn, hoofdpijn, rugpijn of nekpijn.
  • Maagpijn en/of darmstoornissen.
  • Vaker last van verkoudheid of griep.
  • Last van hartkloppingen.
  • Meer zweten of trillen. 
     

Psychisch

  • Moeite om tot rust komen en een opgejaagd gevoel.
  • Je bent prikkelbaar, snel geïrriteerd. Je hebt een ‘kort lontje’.
  • Je hebt last van sombere buien, huilbuien of piekeren.
  • Je voelt je angstig.
  • Je kunt niet meer genieten, je voelt je lusteloos en futloos.
  • Vergeetachtigheid en moeite met concentreren.
  • Je voelt je onzeker en je hebt minder zelfvertrouwen.
     
  1. Herken je veel van de bovenstaande kenmerken, dan is het verstandig om contact op te zoeken met de huisarts. 
  2. Let eens op je ademhaling wanneer je in rust bent. Merk je dat je meer dan 20x per minuut aan het inademen bent terwijl je niks aan het doen bent, dan is dat een duidelijk kenmerk dat je stress hebt. Wanneer je langere tijd achter elkaar te vaak per minuut ademt terwijl je niks aan het doen bent verhoogd dit de het aantal hartslagen per minuut en ook de spierspanning in je hele lijf (met name de nek- schouderspieren). Het kan dus helpen om eens te oefenen met je ademhaling. Probeer bijvoorbeeld eens een aantal minuten lang voor het slapen gaan rusig in 2 tot 3 seconden in te ademen (niet te diep) en in 6 tot 8 seconden of eventueel langer als dat prettig aanvoelt, weer uit. Hopelijk merk je dat je dan meer ontspant. Wil je meer weten over ademhalen en ontspannen.
  3. Mindfullness kan een goede methode zijn om meer grip te krijgen op de spanning in je lichaam. Hiervoor kun je bij een therapeut terecht die hierin gespecialiseerd is, maar je kunt het ook eerst eens zelf proberen met behulp van een app. Een goede app hiervoor is de mindfullness app van VGZ. Deze is gratis te downloaden. 
  4. Volg een online training tegen stress of piekeren. Op de website van het Trimbos kun je gratis online trainingen volgenen tegen stress en/of piekeren. Klik hier.
  5. Een andere goede methode om je stress te verlagen is uiteraard bewegen. Je hoeft hierbij niet meteen te denken aan de sportschool. Je kunt er ook voor kiezen om eens flinks te gaan wandelen. Het is dan wel de bedoeling dat je dit minimaal 3x per week 30 minuten achter elkaar doet, zonder te pauzeren en op je snelst haalbare tempo! Is wandelen geen uitdaging voor jou, dan kun je wellicht denken aan hardlopen. Het is ook goed om het sporten te combineren met ademhalingsoefeningen. Kijk daarvoor eens op www.sportrusten.nl.

 

Nekklachten en oefeningen
 

Wanneer nekklachten worden veroorzaakt door stress is het dus erg belangrijk om wat aan de algehele ontspanning te doen zoals hierboven beschreven. Daarnaast kun je uiteraard ook oefeningen doen om de nek- schouderspieren te ontspannen.


Schouders:

- Zet de handen op de schoudertoppen en cirkel met de ellebogen cirkeltjes achterwaarts.

- Trek de schouders omhoog richting de oren, ontspan je schouders weer en duw ze naar beneden.

Nek:

- Breng de kin naar de borst en maak een onderkin.

- Breng de kin naar de borst en buig je hoofd naar links en rechts.

- Breng de kin naar de borst en draai je hoofd naar links en rechts.


Voor meer oefeningen kun je ook ons eBook met oefeningen voor de nek en rug downloaden.

 

Ken je iemand in je omgeving (of heb je zelf klachten) van nek/schouder of rug/bekkenklachten attendeer ze dan op onze praktijk (en ons gratis Ebook!).


Wij helpen je graag! 
Voel, doe, leer en beweeg wijzer!


Vriendelijke groeten,
 

Ingmar, Yildiz, Danielle en Esmeralda
Beweegwijzer Oefentherapie

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Typ hier jouw bericht:


Naam*
E-mailadres*
Je bericht*
Velden met een * zijn verplicht!