Luisteren naar je lichaam...hoe doe je dat?


Een van de belangrijkste lessen die we je kunnen leren is de les over balans: het leren luisteren naar je lichaam. Zoveel mensen luisteren niet naar hun lichaam en nemen te weinig of te laat of helemaal geen rust waardoor klachten ontstaan.
 

Op zich is het heel logisch. Als je meer doet dan je aankunt krijg je klachten. En die klachten gaan zitten op het zwakke punt in jouw lichaam.
 

Meer doen dan je aankunt zorgt er dus voor dat je ‘uit balans’ raakt.
Bekende ‘uit balans’ problemen zijn: Stress, overspannen zijn, burn out. Maar heel veel fysieke klachten hebben vaak ook een ‘uit balans’ component, puur omdat er niet op tijd rust wordt genomen en daardoor de klacht verergert.

BALANS
Ik zal je uitleggen hoe balans in elkaar steekt. Ik schrijf steeds ‘pijn’, maar je kunt ook iets anders lezen zoals last of stress.
 

Je hebt groene pijn, oranje pijn en rode pijn.

 

Als je energie potje vol zit, dan zit je in het groen.
Ga je van alles doen dan kom je in het oranje.
En als je veel te veel hebt gedaan zit je in het rood. En als je dan nog doorgaat dan kom je in het paars.
 

Het probleem als je in het rood komt is dat het heel lang duurt voor je herstelt. Dat kan zomaar 24uur duren. Vaak herstel je daardoor niet meer en blijf je in het oranje hangen. Je begint de dag dus al met pijn en eindigt hem met heel veel pijn. Je wil dus eigenlijk uit het rood (en zeker paars!) zien te blijven.
 

Hoe dan wel?
Het is beter als je gaat luisteren naar je lichaam en gaat herkennen wanneer je klachten erger worden. Als je dan even rust neemt, dan herstel je wel weer. En dan kun je weer verder.
 

Wat kun je doen?

Stap 1
Schrijf voor jezelf eens op wat er voor zorgt dat je in het rood komt.
Stop je bijvoorbeeld te laat en ga je altijd maar door, of doe je te zware activiteiten, of doe je te veel activiteiten?
 

Stap 2
Schrijf voor jezelf eens op wat ervoor kan zorgen dat jij weer terug komt in het groen:
Dus welke dingen geven je energie, welke activiteiten kun je beter aan een ander overlaten, wat kun je doen om te ontspannen, wat kun je doen om meer conditie te krijgen, hoe zit het met je voeding, het slapen en het bewegen?
 

Het betekent niet dat je niks meer kunt doen, je moet alleen op tijd je rust nemen.
 

Het helpt vaak heel goed om gedurende de dag jezelf af te vragen: “waar zit ik nu met mijn energie? Zit ik nog in het groen of wordt het al oranje? Al donker oranje? Dan moet ik nodig even rust gaan nemen!
 

stap 3
Bespreek het ook met je partner (of collega’s), leg het uit: “Ik ben bezig bepaalde fysieke klachten onder controle te krijgen en daarom is het belangrijk dat ik goed naar mijn lichaam ga luisteren. Dat betekent dat ik niet meer altijd alles kan doen en wat meer rust ga nemen”
Wees duidelijk. Dit kan ik wel en dat doe ik niet. Het uiteindelijke resultaat zal zijn dat je meer energie krijgt.

Succes, en heb je hulp nodig dan helpen wij je graag.



Ken je iemand in je omgeving (of heb je zelf klachten) van nek/schouder of rug/bekkenklachten of spanningsklachten attendeer ze dan op onze praktijk (en ons gratis Ebook!).


Wij helpen je graag! 
 
Voel, doe, leer en beweeg wijzer!
Vriendelijke groeten,
 
Ingmar, Yildiz, Danielle en Esmeralda
Beweegwijzer Oefentherapie

 

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Typ hier jouw bericht:


Naam*
E-mailadres*
Je bericht*
Velden met een * zijn verplicht!