Verhuizen zonder klachten

08-03-2017 - Ingmar Rietdijk


Vorig jaar april ben ik verhuisd naar een tijdelijk huis in afwachting van mijn nieuwe huis wat in aanbouw was. Ik heb toen al een blog gewijdt aan hoe je het beste om kunt gaan met de fysieke belasting die op je af komt bij een verhuizing en het klussen wat daaraan vooraf gaat. Zoals iedereen waarschijnlijk wel weet is dat niet niks. Je verricht namelijk allerlei zware handelingen die je anders eigenlijk nooit doet.

Op dinsdag 28 februari was het zover. Mijn huis in Wormer werd opgeleverd! Enkele dagen daarna kon het klussen beginnen. Gelukkig heb ik dit keer het behangen en schilderen uitbesteedt aan de schilder, dus dat scheelt al enorm. Rest nog wel het leggen van de vloer op de 1e verdieping en op zolder, en natuurlijk de overige kleinere klussen. Tot slot uiteindelijk nog de verhuizing!

Ik dacht een mooi moment om hier nog eens een blog aan te wijden voor diegene die eveneens, om wat voor reden dan ook, zwaardere klussen in en om het huis moeten doen. Hieronder de beste tips die ik kon bedenken om de fysieke (over)belasting tot een minimum te beperken:

1. De eerste tip is natuurlijk een hele makkelijke. Als je het kunt uitbesteden aan een professional, doe dat dan. Dit kost misschien geld, maar scheelt een hoop fysieke belasting en stress.

2. Zorg dat je conditioneel fit bent. Dit betekend gemiddeld 3x in de week 30 minuten lang je hartslag aanzienlijk verhogen. Denk hierbij aan stevig wandelen, hardlopen, fietsen of roeien.  

3. Zorg voor een goede planning van de taken. Begin bijvoorbeeld niet eerst met het verven van alle ruimtes om vervolgens aan een stuk door alle vloeren te leggen. Verf eerst de kamer en leg daarna de vloer. Vervolgens doe je de 2e kamer. Enzovoorts. (ik hoor regelmatig dat mensen rugpijn hebben gekregen nadat ze dit soort taken te veel achter elkaar hadden gedaan, zonder dat ze dit gewend zijn.)

4. Zorg dat je ruim de tijd inplant om je taken over een aantal weken te kunnen verdelen, en niet alles op het laatste moment hoeft. Zo heb je meer tijd om tussendoor te herstellen van eventuele spierpijn.

5. Werk zoveel mogelijk met zijn tweeën of meer, zodat je taken onderling kunt afwisselen. De afwisseling van taken is een heel belangrijke factor om overbelasting te voorkomen. 

6. Probeer zo goed mogelijk te letten op een goede werkhouding. Zorg bijvoorbeeld dat je niet te veel boven schouder hoogte hoeft te werken, maar dat je schouders laag kunt houden. Gebruik bijvoorbeeld vaker een trap ipv telkens heel hoog te reiken.

7. Kijk in onze vorige blogs naar tips over bukken en tillen, zodat je de rug op een gunstigere manier kunt belasten. Doe je dit namelijk systematisch verkeerd, dan is de kans op rugpijn veel groter.


De vloer ligt er al bijna in! Op een beetje spierpijn in de benen na heb ik het goed overleefd. Laat nu die verhuizing maar komen! :-)

 

Ken je iemand in je omgeving (of heb je zelf klachten) van nek/schouder of rug/bekkenklachten attendeer ze dan op onze praktijk (en ons gratis Ebook!).

Wij helpen je graag! 


Voel, doe, leer en beweeg wijzer!

Vriendelijke groeten,

Ingmar, Yildiz, Danielle en Esmeralda

Beweegwijzer Oefentherapie

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Typ hier jouw bericht:


Naam*
E-mailadres*
Je bericht*
Velden met een * zijn verplicht!