Beginnende bekkenklachten tijdens de zwangerschap

08-05-2017 - Katwijk - Ingmar Rietdijk


Als je vroeger last had van je bekken tijdens de zwangerschap, werd er gesproken over bekkeninstabiliteit. Omdat we tot 15-20 jaar geleden niet goed wisten hoe deze klachten te behandelen, resulteerde dergelijke bekkenklachten soms tot heftige situaties en konden vrouwen zelfs invalideren. Gelukkig is er veel veranderd en weten we nu veel beter hoe we bekkenklachten kunnen behandelen.

We gebruiken de term ‘bekkeninstabiliteit’ eigenlijk niet meer. Als een vrouw zwanger is komt het zwangerschapshormoon relaxine in het lichaam. Dit zorgt voor het verweken van de ligamenten die het bekken bij elkaar houden. Dit is functioneel omdat het bekken ruimte moet geven voor het passeren van het kindje tijdens de bevalling, maar maakt het bekken ook instabieler. Elke zwangere vrouw heeft dus een instabiel bekken. Daarom hebben we het nu over bekkenpijn tijdens de zwangerschap.

Vandaag in ons blog:  “8 tips bij beginnende bekkenklachten tijdens de zwangerschap!”.

Tip 1: Zit rechtop met eventueel wat extra steun in de onderrug.​ Op die manier blijft het bekken stabieler tijdens het zitten. Zit echter niet te lang achter elkaar. Sta wat regelmatiger op dan normaal.

Tip 2: Let op een symmetrische houding. Sta zoveel mogelijk op 2 benen. Kleed je bijvoorbeeld ook zittend aan en uit. 


Tip 3: Buk met 2 voeten naast elkaar. Zet de voeten wat wijder en kom met een rechte rug naar voren. De knieën buigen hierbij, maar blijven achter de tenen. (Klik hier voor meer informatie over bukken en tillen)


Tip 5: Blijf in conditie. Als lopen en fietsen niet meer zo goed gaat, ga dan bijvoorbeeld zwemmen. Zorg er echter voor dat je met name in de avond aan je conditie werkt, zodat je daarna niet nog vanalles moet doen terwijl je al moe bent van het sporten. 


Tip 6: Zorg dat je niet teveel achter elkaar doet!

Zoals eerder beschreven werken je ligamenten minder goed wanneer je zwanger bent. Gelukkig kunnen de spieren rond het bekken deze instabiliteit over het algemeen goed opvangen, MITS je niet teveel doet! 

Wanneer je namelijk teveel dingen achter elkaar wilt doen zoals je normaal gewend bent, dan worden de spieren op een gegeven moment moe en wordt het bekken niet goed meer gestabiliseerd. Dat is ook het moment dat er meestal pijnklachten ontstaan.

Vandaar dus deze tip: Probeer je energie meer over de dag te verdelen. Als je bijvoorbeeld gewent bent om in één keer het hele huis te stofzuigen, dan doe je dat nu in delen verdeeld over de dag. Je kunt de taken meer afwisselen, of gewoonweg meer korte rustpauzes inlassen. Op die manier kunnen je spieren weer opladen om zo de stabiliteit te waarborgen en pijn te vermijden.

Tip 7: Ga niet direct een bekkenband dragen.

Een bekkenband kan helpen bij het verminderen van de klachten, maar de keerzijde is helaas dat wanneer je regelmatig een bekkenband draagt de spieren rondom het bekken ook wat luier en op termijn ook zwakker worden, waardoor je natuurlijke stabiliteit vanuit je spieren juist minder wordt. Dit kan na de zwangerschap ook nadelen hebben. Vandaar dat wij eigenlijk alleen een bekkenband adviseren bij aanzienlijke klachten die moeilijk onder controle te krijgen zijn. In zo’n geval adviseren wij eigenlijk om alleen de bekkenband te dragen als je bijvoorbeeld boodschappen moet gaan doen of iets anders waarbij je wat langer de deur uit moet.

Tip 8: Loop niet te lang door met klachten.

Blijven de klachten aanhouden? Neem dan contact met ons op.
Loop niet te lang door met pijn. Vaak heb je na een paar behandelingen je klachten al onder controle waardoor je een prettiger zwangerschap hebt!
 

Ken je iemand in je omgeving (of heb je zelf klachten) van nek/schouder of rug/bekkenklachten attendeer ze dan op onze praktijk (en ons gratis Ebook!).


Wij helpen je graag! 


Voel, doe, leer en beweeg wijzer!


Vriendelijke groeten,


Ingmar, Yildiz, Danielle en Esmeralda


Beweegwijzer Oefentherapie

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Typ hier jouw bericht:


Naam*
E-mailadres*
Je bericht*
Velden met een * zijn verplicht!