Help, ik ben door mijn rug gegaan!


Regelmatig hoor je het om je heen, en wellicht heb je het zelf weleens ervaren.
Spit.
Je maakt een verkeerde beweging, tilt net te zwaar, pakt iets net even onhandig op, en BAM, je rug schiet op slot.
Je bent door je rug gegaan of je hebt spit. Je rug zit vast en bewegen is dan erg pijnlijk!


Waardoor ga je door je rug? Hoe ontstaat spit?

Er kunnen verschillende oorzaken zijn die weer op te delen zijn in twee categorieen.
1. Je hebt teveel gedaan: Dit kun je vaak bij jezelf terug halen. Drukke dag gehad en nog even die laatste zware stoeptegel verplaatsen…..
2. Je hebt een verkeerde beweging gemaakt: Je rug kan naar voren buigen, opzij buigen, draaien en naar achter strekken.
Dat gaat allemaal prima. Het gaat soms mis als er twee bewegingen gecombineerd worden.
Bijvoorbeeld met een gebogen rug zijwaarts iets pakken. Buigen en draaien tegelijk vindt de rug niet fijn.
Ik heb weleens iemand behandeld die ‘even’ achter zich het koffiezetapparaat aan wilde zetten…
BAM het schoot erin en de rug ging op slot.


Wat gebeurt er als je door je rug gaat?
 

Er heerst nog steeds discussie over wat er precies gebeurt als je door je rug gaat. De meeste (para)medici houden het
beeld aan dat er een klein trauma (schade) ontstaat aan de wand van de tussenwervelschijf.
We vergelijken het ook wel met wat er gebeurt als je door je enkel gaat.
Als er (kortdurend) schade plaats vindt in de rug spannen de rugspieren zich in 1x hard aan om het weefsel te beschermen tegen nog meer schade. Je ervaart dit doordat de rug heel stijf wordt, het gevoel dat je ‘rug op slot gaat’.


Hoe lang kan spit duren?
 

Het lichaam heeft een zelfhelend vermogen. Als dat aangesproken wordt (door rust en ontspanning!) merk je meestal
binnen een paar dagen dat de klachten gaan verminderen en verdwijnen. Er zijn een aantal factoren die meehelpen bij het herstel.
- gezonde tussenwervelschijven (verouderde tussenwervelschijven hebben meer tijd nodig om te herstellen)
- de tijd die jouw lichaam nodig heeft om te herstellen. Bij de één duurt het gewoon wat langer dan bij de ander.


7 tips en oefeningen. Wat kun je zelf doen als je door je rug bent gegaan?

 

Ik noemde het hierboven al:  rust en ontspanning zijn essentieel.
 

1. Rust: Je lichaam verbruikt veel energie om de rug te genezen. Geef jij je lichaam geen rust, dan blijven je rugspieren
in de ‘beschermstand’ en houd je veel spierspanning in je rug. 
Het duurt daardoor veel langer voor je herstelt en je rug weer als normaal beweegt en aanvoelt.
Dus: even wat meer rust nemen, niet zwaar tillen, bukken of zwaar/te intensief sporten.
 

2. Ontspanning: De rug heeft zichzelf vastgezet ter bescherming tegen nog meer schade.
Maar het schade moment (de verkeerde buk, til, draai beweging) is allang voorbij.
Het is dus zaak om rustig door de pijn heen te ontspannen en bewegen (zie de oefeningen hieronder),
zodat er weer beweging komt in de rug. NOOIT forceren! Dat levert alleen maar meer pijn en een langer herstel op.
 

3. In beweging blijven. Zitten is eigenlijk het zwaarste voor je rug omdat je op je bekken en lage rug steunt.
Wissel zitten daarom steeds af met staan, lopen en liggen.
 

4. Pijnmedicatie: Verkramp je heel erg door de pijn, dan kan pijnmedicatie (zoals paracetamol of ibuprofen)
helpen om de pijncirkel te doorbreken. Je pijn zakt en je kunt wat beter bewegen.
Maar let op als je minder voelt ben je ook weer eerder geneigd om door je grenzen heen te gaan!
 

5. Warmte: Warmte helpt je spieren te ontspannen. Een warme douche of warm bad kan heerlijk zijn.
Maar ook warmte van een kruik of hittepit of warmte kussen, kan prettig zijn.
 

6. Smeren: Er zijn genoeg smeerseltjes bij apotheek of drogist die je spieren helpen ontspannen en zo de pijn kunnen verminderen.
 

7. Oefeningen: Door heel rustig de volgende oefeningen te doen help je je rugspieren te ontspannen.
De overspanning die is ontstaan kan zo gaan afnemen.

1. Hol/Bol. Ga op handen en knieën zitten. Maak rustig je rug hol en bol (je mag best iets voelen maar het mag geen scherpe pijn zijn!).

2. Een knie naar je toe trekken. Ga op je rug liggen: Trek 1 knie naar je toe. Houd dit even vast.
Wissel dan om, en til je andere knie naar je toe. Doe dit een aantal keren. Bij het wisselen kun je je buik intrekken.

3. Twee knieen naar je toe trekken. Als  oefening 2 goed gaat, dan kun je rustig 2 knieën naar je toe trekken. Houd dit even vast.

4. 90 graden hoek. Wat vaak heel prettig is, is liggen op je rug met je onderbenen op een stoel. Je heup en knie liggen dan in 90*. Blijf ontspannen liggen in deze houding, zolang dit prettig voelt. 
 

Helpt bovenstaande niet of heb je twijfels of je de oefeningen goed doet?
Of merk je dat je steeds vaker periodes hebt dat je door je rug gaat, dan is het goed om contact met ons op te nemen.
We kijken dan samen met jou naar je houding en bewegingen. Wat gaat er niet goed waardoor je steeds weer door je rug gaat.

 

Ken je iemand in je omgeving (of heb je zelf klachten) van nek/schouder of rug/bekkenklachten attendeer ze dan op onze praktijk (en ons gratis Ebook!).


Wij helpen je graag! 


Voel, doe, leer en beweeg wijzer!


Vriendelijke groeten,


Ingmar, Yildiz, Danielle en Esmeralda
 

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Typ hier jouw bericht:


Naam*
E-mailadres*
Je bericht*
Velden met een * zijn verplicht!